بررسی تویوتا یاریس هاچبک فوق اقتصادی تویوتا از نگاه خودرو45 - زومیت

تویوتا، غول صنعتی ژاپن و بزرگترین برند خودروساز دنیا، تاکنون فعالیت چندانی در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو نکرده

توسط SALAMNEWWS در 12 شهریور 1400
تویوتا، غول صنعتی ژاپن و بزرگترین برند خودروساز دنیا، تاکنون فعالیت چندانی در کلاس سوپراسپرت و ابرخودرو نکرده است. جالب است بدانید که تولید رنو ساندرو در ایران همزمان با تعطیل شدن آخرین خط تولید نسل اول این خودرو در جهان صورت گرفت و همزمان با عرضه نسل دوم این خودرو در دنیا، به بازار کشور ما وارد شده است. این خودرو در چند نسل و دو مدل سدان و هاچبک تولید شد. عرض این خودرو 20 میلی متر و ارتفاع آن نیز 90 میلی متر نسبت به کمکس افزایش پیدا کرده، اما همچنان با یک خودروی کوچکتر از تویوتا C-HR روبرو هستیم. از دلایل دیگر انتخاب این خودرو به عنوان خودرو سال میتوان به طراحی، عملکرد پویا و ایمنی کلاس برتر و همچنین قیمت به صرفه آن اشاره کرد؛ میانگین قیمت این خودرو در بازارهای جهانی ۳۶ هزار و ۱۰۰ تا ۴۱ هزار و ۶۰۰ دلار است. مواد به کار رفته در داخل کابین آن کمی ارزانقیمت هستند - نبود برخی از تجهیزات پایهای - کندی خودرو. در نگاه به تویوتا یاریس هاچبک، بهلحاظ ظاهری آن را از ریو هاچبک شکیلتر مییابیم؛ ولی متریال بهکاررفته درون کابین این خودرو کیفیت کمتری در مقایسه کیا ریو هاچبک دارد. تولید یک خودرو بر اساس نمونه اولیه آن در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت. متاسفانه با وجود این رقم بالا هنوز هم کیفیت اجزای کابین این خودرو ارتقا پیدا نکرده و مانند یاریس استاندارد از پلاستیک خشک ارزان قیمت در آن استفاده شده است. این خودرو همچنین برای اولین بار توانست در جایگاه اول پرفروش ترین خودرو اروپا قرار گیرد. گروه بین الملل: تویوتا، یاریس جدید را در تایلند عرضه کرد که با نام سدان Ativ Eco شناخته شده و 17509 دلار برای مدل پایه اتوماتیک قیمت گذاری شده است. امروزه، بسیاری از محصولات تویوتا نسخهای تجاری و جادهای با نام GR دارند که نشانهی امکانات ویژه برای علاقهمندان خودروهای اسپرت و تقویتشده است. با دو مدل مجهز به موتور ۱ و ۱.۵ لیتری اگر زیاد خودرو را تحت فشار قرار دهید، صدای موتور به میزان زیادی وارد کابین میشود و به طور کلی، لرزش کابین در مدل سه سیلندر بیشتر است. این خودرو 32.4 درصد از سهم بازار این کلاس را به خود اختصاص داده است. این دو آسیایی ظاهر شیک و جمع و جوری دارد و همچنین برای کارهای روزانه و عبور و مرور شهری بسیار مناسب است. تویوتا یاریس خودرویی در ابعاد کوچک و مناسب برای مسافرتهای درون شهری است. از این رو شاید حضور آنها در ایران چندان مناسب نباشد. کیا ریو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه یورو انکپ (Euro NCAP) و ۴ ستاره از ۵ ستاره از مؤسسه IIHS آمریکا شد، اما یاریسهای بازار ایران دارای ۲ کیسه هوا است و سیستم کنترل پایداری ندارد؛ بنابراین سطح ایمنی جهانی برای آنها اعتبار ندارد. یاریس هاچ بک جدید تیپ های گوناگونی از جمله L ، LE و SE دارد که از نظر سطح تجهیزاتی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. با این حال، سیستمهای اطلاعات سرگرمی سئات ایبیزا و اشکودا فابیا بسیار بهتر بوده و استفاده از آنها راحتتر است. کیا از سیستمهای پایداری و ترمز مانند ESP-ASR-BAS-TCS برای ریو هاچبک استفاده کرده است؛ درصورتیکه هاچبک ژاپنی فاقد این گزینهها است. علاوهبر این، مواردی همچون پایین آمدن روغن ترمز و کاهش میزان قدرت ترمزگیری ازجمله علائم فرارسیدن زمان تعویض لنت ترمز است. لنت ترمز، یکی از مهم ترین بخش های ترمز در وسایل نقلیه است. یکی از دلایل انتخاب یاریس به عنوان خودرو سال ۲۰۲۱ فناوری هیبریدی به کار رفته در آن است که مطابق با استانداردهای زیست محیطی آلودگی بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید می کند و طبق براوردهای صورت گرفته حدود ۸۰ درصد از خریداران این خودرو نوع هیبریدی آن را انتخاب می کنند. از همین تریبون از تمامی این هموطنان دلسوز تقاضا داریم لااقل یکی از این نمونهها را روی خودروها باقی بگذارند تا بقیه نیز بتوانند متوجه شوند که نوع دسته دنده و فرم و شکل آن چگونه است! این خودرو یکی از پنج خودروی جدید فولکسواگن است که بر روی پلت فرم ام ئی بیقرار دارد و مخصوص بازارهای آسیا و اروپا ساخته شده است و در بازار آمریکا به جای آن خودروی فولکسواگن آی.دی. بزرگترین عیب تویوتا یاریس برچسب قیمتی زیاد آن است. دیگر فاکتور مهم نیز هزینه پایین نگهداری است که معمولاً خودروهای شهری در کارکردهای زیاد خرج زیادی روی دست صاحبان خود میگذارند. حتی در طراحی خطوط روی درها و حجم پردازی گلگیرها هم می توان الهام گیری از یاریس را به شکلی خفیف تر، مشاهده کرد. یاریس که محصول کمپانی تویوتا ژاپن است برای سومین سال توانست لقب خودرو سال اروپا را به خود اختصاص دهد، این خودرو با سه امتیاز بیشتر از خودرو فولکس واگن آی دی در این جایگاه جای گرفت. در حال حاضر، بهدلیل افسارگسیختگی بازار با قیمتهای نجومی توصیه ما این است که برای کوتاهکردن دست دلالان از بازار و قیمتگذاری معقول، از خرید این خودرو با چنین قیمتهایی خودداری کنید. در کل، با قرار گرفتن درون این خودرو، حس نشستن در یک خودرو 10 تا 15 ساله به شما دست خواهد داد.
آخرین مطالب