آیا ریمپ خودرو نیاز به تعمیرات خاصی دارد؟2021-01-12
ریمپ خودرو چیست؟ + جدول معایب و مزایای انواع ریمپ خودرو
Content
از این رو در تصمیم گرفتیم مطلبی جامع و کامل درباره ریمپ کردن ماشین در کلینیک خودرو 191 تهیه نماییم. از این رو لازم است به شما بگوییم که مانند همه موارد مربوط به تعمیرات خودرو، ریمپ ماشین هم با خطرات و جنبه های منفی همراه است، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای ادامه روند، ارزش آن را دارد که این موارد را مطالعه فرمایید. بنابراین در صورتی که ماشین خود را به شخص دیگری بدهید، او نمی تواند بیش از آنچه که شما تعیین کرده اید، با خودرو رانندگی کند. بهره مندی از این حالت در وسایل نقلیه عمومی بسیاری از ناوگان ها بسیار پر کاربرد می باشد. افراد غیر حرفه ای اقدام به افزایش کاتاف موتور هم زمان با ریمپ ECU میکنند که امر بین تیونر ها امری رایج است اما افزایش کاتاف بدون افزایش راندمان حجمی امری بسیار غیر حرفه ای است. شما می توانید با یک تماس ساده با مرکز تیونینگ خودرو ریمپ چیپ از قیمت و هزینه ریمپ خودرو خود مطلع شوید.
کارخانه سازنده پس از فروش خودرو، بخاطره طول عمر بالاتر پیشرانه خودرو، حداکثر عملکرد موتور خودرو را در اختیار راننده قرار نمیدهد، حتی در خودروهای اسپرت. ECU ها معمولاً عملکرد موتور را برای بهبود قابلیت اطمینان، آلایندگی و مصرف سوخت تا مقدار مشخصی محدود میکنند. بنابراین پس از خرید اقساطی خودرو خارجی و داخلی بهتر است این نکات را بدانید. علاوه بر این، برخی از مراکز معاینه فنی به سیستمهای تشخیص خطای خودرو (OBD) وابستهاند که مشکلات موجود در سیستم الکترونیکی خودرو را شناسایی میکنند. تغییرات ناشی از ریمپ ممکن است بر عملکرد صحیح این سیستم تأثیر بگذارد و خطاهای غیرمعمولی را ثبت کند. حتی اگر خودرو از لحاظ فنی مشکلی نداشته باشد، ثبت خطاهای ناشی از ریمپ ممکن است باعث شود که خودرو در این بخش از معاینه رد شود.
بهبود شتاب و عملکرد کلی خودرو
از مهمترین مزایای ریمپ خودرو میتوان به افزایش قدرت و گشتاور موتور اشاره کرد. با تغییراتی که در ECU ایجاد میشود، موتور میتواند بهینهتر و با کارایی بیشتری کار کند. در مثالی دیگر خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ را با موتور TU5 به علت فراوانی مطلوب و در دسترس بودن معیار قرار میدهیم. خودرو مورد نظر با درجه اکتان خاصی از بنزین سازگاری دارد و استاندارد آلایندگی آن با توجه به سال تولید در کشور مادر یورو ۲ است. تصور بفرمایید اعمال این حد از بهینه سازی ها و رفع ایرادات به صورت فیزیکی و بدون تغییرات نرم افزاری چقدر هزینه بر و زمانبر است. هدف اصلی از ریمپ، بهینهسازی عملکرد خودرو بر اساس نیازهای خاص راننده و ویژگیهای منحصربهفرد خودرو است.
افزایش طول عمر موتور:
هدف اصلی این مرحله اطمینان از این است که تغییرات اعمالشده به درستی عمل میکنند، عملکرد خودرو بهبود یافته است و هیچگونه مشکل یا ایرادی در عملکرد موتور وجود ندارد. در این مرحله، ممکن است نیاز به انجام تستهای داینو برای اندازهگیری دقیق قدرت و گشتاور موتور نیز باشد. ریمپ (Remap) فرایندی است که در آن تنظیمات پیشفرض واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو تغییر داده میشود. ECU مغز متفکر خودرو محسوب میشود و وظیفه تنظیم عملکرد موتور، مصرف سوخت، آلایندگی و پارامترهای دیگر را برعهده دارد. این تغییرات معمولاً بهمنظور بهینهسازی عملکرد خودرو، افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت یا بهبود واکنشدهی خودرو انجام میشوند. امروزه، با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا برای خودروهایی با عملکرد بهتر، روشهای متعددی برای بهینهسازی عملکرد موتور و سیستمهای خودرو ارائه شده است.
بنابراین، اگر ترجیح می دهید که نرم افزار اصلی نصب شده بر روی ماشین را که در هنگام خرید خودرو اقساطی ایران خودرو و یا دیگر شرکت های تولیدی بر روی آن وجود داشته است را برگردانید، این کار به راحتی انجام می شود. البته گفتنی است که این برگشت، گارانتی را که باطل کرده اید، را باز نمی گرداند. در مدل های ایرانیزه ایسیو زیمنس که پدال سیمی دارد؛ اما ایسیوهای غرب استیل و ، به همین منوال بوده و کار خاصی روی نسبت سوخت به هوا انجام نمی شود. شما میتوانید با استفاده از خدمات ریمپ سیار در تهران یا مراجعه به این مرکز، از بهترین نتایج بهرهمند شوید و تجربهای مطمئن، لذتبخش و متفاوت از رانندگی داشته باشید. با ریمپ ایسیو توسط سهیل تیونینگ، پتانسیل واقعی خودروی خود را آزاد کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید.
این فرآیند میتواند تاثیرات شگرفی در عملکرد خودرو بهویژه در افزایش قدرت و گشتاور، بهینهسازی مصرف سوخت و بهبود شتاب آن داشته باشد. در واقع، ریمپ ایسیو فرصتی است برای آزاد کردن پتانسیلهای نهفته موتور که به دلایل مختلف توسط کارخانه محدود شدهاند. ریمپ ECU، اگر بهدرستی و توسط متخصصین انجام شود، میتواند عملکرد خودرو را بهطور چشمگیری بهبود بخشد و تجربه رانندگی لذتبخشی را به ارمغان بیاورد. از افزایش شتاب و توان گرفته تا کاهش مصرف سوخت و بهبود پاسخدهی موتور، مزایای ریمپ بیشمار است. بااینحال، این فرآیند معایب و خطرات خود را نیز دارد، بهویژه اگر بدون بررسیهای لازم یا توسط افراد غیرحرفهای انجام شود.
اگرچه هدف اصلی ریمپ در بسیاری از موارد افزایش قدرت موتور است، اما میتوان از این فرآیند برای کاهش مصرف سوخت نیز استفاده کرد. با تنظیم دقیقتر نقشههای سوخترسانی در دورهای پایین و بهینهسازی کارکرد موتور در حالتهای اقتصادی، خودرو میتواند در شرایط رانندگی شهری و روزمره، مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این امر بهویژه برای رانندگانی که به دنبال ترکیبی از عملکرد بهتر و کاهش هزینههای سوخت هستند، یک مزیت بزرگ محسوب میشود. پس از بازنویسی ECU، خودرو باید مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که تغییرات اعمال شده به درستی انجام شده و بهبودهای مورد نظر حاصل شدهاند. این تست معمولاً شامل رانندگی در شرایط مختلف و بررسی پارامترهای موتور در حین کار است.
- {
- این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند. |}
- اما اگر با دستکاری برنامه ECU موتور، اطلاعات سنسور اکسیژن پاییندستی نادیده گرفته شود.اگرچه خرابی کاتالیست باعث روشنشدن چراغ چک نخواهد شد؛ اما در واقع با این کار علاوه بر ایجاد مشکلات زیستمحیطی بهمرور عملکرد موتور نیز دچار مشکل خواهد شد که کار مناسبی نخواهد بود.
- از این رو لازم است به شما بگوییم که مانند همه موارد مربوط به تعمیرات خودرو، ریمپ ماشین هم با خطرات و جنبه های منفی همراه است، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای ادامه روند، ارزش آن را دارد که این موارد را مطالعه فرمایید. {
- به همین دلیل، نرمافزار پیشفرض ECU بهگونهای تنظیم میشود که حداکثر فشار را روی پیشرانه وارد نکند. |}
- با ریمپ ایسیو توسط سهیل تیونینگ، پتانسیل واقعی خودروی خود را آزاد کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید. {
- در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تعویض دندهها به صورت خودکار و در دور موتورهای مشخص انجام میشود. |}
علاوه بر این، باید مطمئن شوید که هزینههای اضافی مانند تعمیرات احتمالی یا ارتقاء اجزای خودرو به درستی محاسبه شده است. اگر خودروی شما هنوز در گارانتی است، قبل از ریمپ کردن خودرو باید از شرایط گارانتی آگاهی پیدا کنید. بهتر است این موضوع را با نمایندگی رسمی یا مشاور خودرو بررسی کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. مجموعه نکست استپ با هدف ارتقا کیفیت رانندگی در خودرو های موجود در ایران، فعالیت خود را در سال 1394 آغاز کرد. تمامی خدمات نرم افزاری مجموعه نکست استپ با دو سال گارانتی کتبی و آفر های ویژه می باشد.
تجربه 2: کاهش مصرف سوخت در سمند EF7
در بسیاری از موارد، هدف اصلی از ریمپ خودرو، دستیابی به سرعت بیشتر و عملکرد بهتر در شتابگیری خودرو است که میتواند برای علاقهمندان به سرعت و رانندگی پرهیجان، بسیار جذاب باشد. یکی دیگر از اهداف ریمپ کردن که باتوجهبه آن میتوان معایب و مزایا ریمپ کردن را بررسی کرد، کاهش باگهای سیستمی است. در زمانی که برنامه ECUها نوشته و طراحی میشود هنوز خودرو موردنظر وارد بازار نشده است؛ بنابراین با اینکه شرکتها تستهای مختلف جادهای را انجام میدهند اما شرایط انجام تستها نسبت به شرایط واقعی بسیار کمتر است. برخی دیگر نیز در صورت بروز مشکل و مراجعه به تعمیرگاه (نمایندگی یا تعمیرگاه آزاد)، معمولاً با کمک آپدیتهای دیاگها بروز رسانی ساده انجام میشود. این فرایند کمتر با عنوان ریمپ کردن شناخته میشود و اثر مثبت در عملکرد کلی موتور خواهد داشت.
مزایا و معایب ریمپ: بررسی کامل ریمپ خودرو
پس در دوره های آموزش ریمپ ایسیو شرکت کنید و تا می توانید، دانش فنی و تخصصی خود را درباره ریمپ، تعمیرات ایسیو، برق خودرو و… بالا ببرید. مجموعه نکست استپ با کادری مجرب و متخصص از جوانانی با پشتکار بالا، و دارای مدارک بینالمللی و با سابقه از سال ۱۳۹۳ کارخود را آغاز نموده است. این مجموعه خدمات ریمپ ایسیو خودروی شما را با جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه ها بصورت کاملا حرفه ای انجام می دهد. یکی از معایب جدی ریمپ ایسیو، احتمال استفاده از تجهیزات غیر اصل و فیک توسط برخی از مراکز نامعتبر است. این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند. با توجه به قیمت بالای ایسیو، توصیه میشود برای انجام ریمپ خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده مطمئن باشید.
احتراق خودرو و شتاب آن افزایش خواهد یافت
با تغییر در نقشههای ECU، میتوان پارامترهای مختلفی را بهبود بخشید؛ هرچند این فرآیند دارای مزایای متعددی است، اما ریسکها و معایبی نیز به همراه دارد. ریمپ یک انتخاب جذاب برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر خودرو هستند، اما پیش از اقدام به این کار، باید تمامی جنبههای آن، بهطور کامل بررسی شود. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم. در صورت بروز هر نوع اتفاق ناگوار و خراب شدن خودرو در هر جای جای کشور عزیزمان، می توانید از خدمات مجموعه امدادیاب هوشمند بهره مند شوید. این مجموعه با معرفی بهترین و کاربلد ترین مجموعه های امدادی و خودروبری کشور در همه نقاط ایران، می تواند در هر شرایطی در کنار شما عزیزان باشد.
در نتیجه باید گفت که با ریمپ مجدد ECU در یک خودرو، معمولاً شاهد افزایش قدرت موتور هستیم که می تواند به قیمت مصرف سوخت بیشتر تمام شود. پس از استخراج فایل، مرحله بعدی تحلیل دقیق دادهها و شبیهسازی عملکرد آنها است. تکنسین دادهها را با استفاده از نرمافزارهای تخصصی و پیشرفته مورد بررسی قرار میدهد تا تعیین کند که چه تنظیماتی باید تغییر کند تا به اهداف مورد نظر ریمپ دست یابد. این مرحله برای شبیهسازی و پیشبینی دقیق عملکرد خودرو پس از اعمال تغییرات بسیار مهم است و به تکنسین کمک میکند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. در این مرحله، نمودارها و جداول مختلفی مورد بررسی قرار میگیرند تا تاثیر تغییرات بر پارامترهای مختلف موتور ارزیابی شود.
ریمپ ECU راهکاری است که امروزه با آن میتوان خودرو را مطابق شرایط تنظیم نمود. به این ترتیب با ریمپ خودرو عملکرد موتور کالیبره شده و راندمانش در شتابگیری و بهینهسازی مصرف سوخت بالاتر میرود. پس از انجام تستهای اولیه، ممکن است نیاز به تغییرات جزئی و تنظیمات نهایی باشد. این تغییرات میتواند شامل اصلاحات کوچکی در پارامترهای سوخترسانی یا زمانبندی جرقه باشد تا موتور با شرایط مختلف رانندگی بهینهتر عمل کند. برخی از رانندگان ممکن است پس از تست اولیه درخواست تغییرات اضافی داشته باشند، مثلاً افزایش بیشتر قدرت یا کاهش مصرف سوخت در دورهای خاص.
این تغییر باعث میشود که شتاب و کشش خودرو بهبود یابد و تجربه رانندگی بهتری برای رانندگان فراهم شود. همانطور که میدانید بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، منجر به سوختن واشر سرسیلندر شده و آسیب جدی به قطعات داخلی موتور میزند. با ریمپ کردن ایسیو میتوان دمای شروع به کار فن را کاهش داده و موجب زودتر فعال شدن آن شد. به این ترتیب هنگام بالا رفتن دمای رادیاتور، فن سریعا فعال شده و از جوش آوردن آن جلوگیری میکند. همانطور که توضیح دادیم، خودروسازان در عرضه خودروهای خود با محدودیتهایی مثل رعایت قوانین آلایندگی مواجه هستند و به همین دلیل، عملکرد موتور را محدود میکنند.
برای برطرف کردن این موارد شما نیاز به ریمپ ایسیو خودرو خود را دارید که تمرکز اصلی آن بر روی رفع ایرادات خاص نرم افزاری می باشد و دارای تاییدیه از کمپانی مادر می باشد. اما تمرکز ریمپ ایسیو بر بالا بردن توان و گشتاور اتومبیل است با این تفاوت که بدلیل تغییرات نامحدود در جداول کارکرد یک خودرو، احتمال عدم تایید از سمت کارخانه خودروساز برای این کار وجود دارد. ریمپ خودرو یا ریمپینگ (Remapping) به فرآیندی اطلاق می شود که در آن تنظیمات واحد کنترل موتور (ECU) خودرو به روزرسانی یا تغییر می کند تا عملکرد خودرو بهبود یابد. واحد کنترل موتور به عنوان مغز خودرو شناخته می شود و تمامی عملکردهای موتور را مدیریت می کند. ریمپینگ شامل تغییر پارامترهای مختلف مانند نسبت سوخت به هوا، فشار توربوشارژر، زمان بندی احتراق و دیگر پارامترهای مربوط به موتور است.
با این حال، ریمپ کردن خودرو تنها مزایا ندارد و ممکن است با معایبی نیز همراه باشد. همانطور که توضیح دادیم، ECU کنترل تمام قسمتهای الکترونیکی خودرو را در اختیار دارد. در ریمپ اما تنظیمات ECU تغییر داده میشود و نرمافزار پیشفرض سازنده با نرمافزار جدیدی جایگزین میشود که این تنظیمات و نرمافزار جدید مطابق با خواست مالک سفارشیسازی خواهد شد. این اقدام ساده، با رفع محدودیتهایی که سازنده از طریق ECU برای موتور اعمال کرده، حداکثر عملکرد پیشرانه را آزاد کرده و عملکرد خودرو را به میزان قابلتوجهی بهبود میبخشد. در فرایند rimap، بهمنظور دستیابی به بهینهترین وضعیت کاری پیشرانه، ممکن است فاکتورهای بسیار مهمی مثل نسبت ترکیب سوخت و هوا، زمانبندی سیستم جرقهزنی، دمای فعال شدن فن سیستم خنککننده و… به بازنگری نیاز داشته باشد. ریمپ ایسیو بهعنوان یکی از بهروزترین خدمات ارائهشده در حوزه تیونینگ، تأثیر چشمگیری بر عملکرد خودروها دارد.
مپ ایسیو کاملا موتور خودرو را تحت کنترل میگیرد و هنگامی که ریمپ ایسیو جای آن قرار بگیرد تاثیر خیلی زیاد و قابل توجهی در شتاب، مصرف سوخت، ناک و . برخی از افراد تنها به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینههای سوختی، اقدام به ریمپ خودرو میکنند. با تنظیم دقیق و بهینهسازی پاشش سوخت و همچنین کنترل بهتر نسبت هوا و سوخت، مصرف سوخت خودرو به طور قابل توجهی کاهش مییابد. این بهینهسازی در مصرف سوخت به ویژه در سفرهای طولانی و ترافیک شهری میتواند بسیار موثر باشد و باعث صرفهجویی اقتصادی برای مالک خودرو شود. البته با تمام اینها باید بدانید که ریمپ ماشین اگر به صورت اشتباه و غیرتخصصی انجام شود، نه تنها راندمان موتور را بالا نمیبرد؛ بلکه مشکلاتی هم به وجود خواهد آورد.
در این کانال ویدیوهایی منتشر میشود که در آنها فرآیندهای مختلف ریمپ و تجربیات مشتریان بهصورت تصویری به اشتراک گذاشته میشود. این ویدیوها میتوانند به شما کمک کنند تا بهتر با خدمات ما آشنا شوید و از فرآیندهای دقیق و حرفهای تیم سهیل تیونینگ بهرهمند شوید. کریمی تیونینگ به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها و باسابقه ترین ها در این زمینه، ریمپ ایسیو را برای هر خودرو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای مشتری و ظرفیت و پتانسیل خودرو انجام می دهد. ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ دارای ضمانت 2 ساله می باشد و این یعنی اطمینان و کیفیت. با این حساب دمای رادیاتور به محض کار کردن فن ماشین تعدیل میشود و خودرو جوش نمیآورد. بنابراین فهمیدیم که نخستین تأثیری که ریمپ میتواند داشته باشد، جلوگیری از جوش آوردن است.
{ایران جز معدود کشورهای ۴ فصل دنیاست و دارای شرایط آب و هوای متفاوتی می باشد.
|}زیرا معمولا شرکتهای سازنده تمایلی به استفاده حداکثری از توان موتور ندارند و این کار را عامل کاهش عمر موتور میدانند. با این کار برنامهریزی ای سی یو همراستا با شرایط سوخت و آب و هوا تنظیم خواهد شد. اما اغلب رانندگان پیش از انجام Remap ECU نگرانیهایی در رابطه با مزایا و معایب این کار دارند. اگر ریمپ توسط افراد غیر متخصص انجام شود، آوانس جرقه با قدرت موتور همخوانی نداشته و این امر می تواند سبب یاتاقان خودرو گردد که به آب شدن و شکستن پیستون منجر می شود. هرگز اقدامات ریمپ خودرو را به افراد کم تجربه نسپارید زیرا این امر می تواند آسیب های جدی به خودرو وارد کرده و طول عمر آن را کاهش دهد. به طور مثال در خودرو H30 CROSS – اچ سی کراس که موتور آن TU5 و ایسیو بوش ME 7.4.4 یورو 4 می باشد، این خودرو زمانی که با بنزین ایران کار می کند دارای ناک یا احتراق پیش رس می باشد که دلیل این امر استفاده از بنزین یورو 2 در خودرو یورو 4 می باشد.
به گزارش رکنا، ریمپ خودرو به معنای تنظیم و تغییر پارامترهای نرمافزاری ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو است. این کار معمولاً برای بهبود عملکرد موتور، افزایش قدرت، بهینهسازی مصرف سوخت یا بهبود رفتار رانندگی خودرو انجام میشود. ریمپ معمولاً شامل تغییراتی در پارامترهایی مانند میزان تزریق سوخت، زمانبندی جرقه، فشار توربوشارژر (در صورت وجود)، و دیگر تنظیمات مرتبط با موتور است. بهمنظور درک بهتر مزایای ریمپ ایسیو و فوایدی که با انجام ریمپ تخصصی میتوان به دست آورد، ابتدا لازم است تا با مفهوم ریمپ ایسیو آشنا شوید. ریمپ ایسیو فرآیند تنظیم و بهینهسازی نرمافزاری ECU (واحد کنترل الکترونیکی) خودرو است که به عنوان مغز متفکر موتور عمل میکند.
قبل از انجام ریمپ، باید با کارشناس ریمپ مشورت کنید تا متوجه شوید که تغییرات در مصرف سوخت چطور خواهد بود. و این موضوع فقط به اسم متصدی ریمپ تمام نمیشود و به اسم ریمپ خودرو نیز ختم میگردد. در حالت قبلی با تغییرات ریمپ مشکلی حل میشود؛ اما در این وضعیت مشکل یا پارامتری نادیده گرفته میشود. بهعنوان نمونه خرابی کاتالیست یکی از عوامل روشنشدن چراغ چک است که با بررسی آن توسط اطلاعات سنسور اکسیژن پاییندستی میتوان به اه این موضوع پی برد و اقدام به تعویض کاتالیست کرد. اما اگر با دستکاری برنامه ECU موتور، اطلاعات سنسور اکسیژن پاییندستی نادیده گرفته شود.اگرچه خرابی کاتالیست باعث روشنشدن چراغ چک نخواهد شد؛ اما در واقع با این کار علاوه بر ایجاد مشکلات زیستمحیطی بهمرور عملکرد موتور نیز دچار مشکل خواهد شد که کار مناسبی نخواهد بود. ریمپ (remap) موتور با نوشتن یک برنامه نرم افزاری جدید بر روی واحد کنترل الکترونیکی(ECU) موتور انجام می شود.
{معایب ریمپ ایسیو آیا ریمپ ecu ضرر دارد؟
|}اگر می خواهید درست مانند یک تعمیرکار حرفه ای از خودرو خود مراقبت کنید و بر عمر آن بیافزائید، حتما مطالب وبلاگ امدادیاب هوشمند را دنبال کنید. ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. دراین مقاله بصورت جامع برای شما توضیح خواهیم داد که آیا ریمپ برای ماشین ضرر دارد؟ و علت خرابیهایی که بعد از ریمپ ایجاد می شود چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد. قبل از اطلاع از هزینه های ریمپ باید به نکات زیر توجه کرد چون این نکات تشکیل دهنده قیمت نهایی ریمپ می باشد. نکته بسیار مهم، ما در چند جمله بالا، تفاوت بین ریمپ و هدرز را بیان کردیم ولی نکته مهمتر اینجاست که تلفیق ریمپ با نصب هدرز، قدرت بسیار مناسبی را به ما میدهد و عملا ریمپ و نصب هدرز یک کار کاملا مکمل می باشند. این موضوع یعنی اینکه رفتار رانندگی در جوانان و سالمندان (زن, مرد, دختر, پسر) بسیار متفاوت می باشد.
ای سی یو دارای یکسری جداول پارامتری است که تغییرات معمولا در این پارامترها صورت میپذیرد. در واقع هر یک از پارامترها را میتوان بر اساس شرایط خاصی برنامهریزی نموده و وابستگی در میان آنها وجود ندارد. پس از تایید تغییرات مورد نیاز، با یکی از روشهای نام برده (اغلب از طریق پورت OBD) ریمپ کردن ایسیو را انجام میدهند. برای ریمپ کردن باید از ابزارهای مختلفی نظیر پروگرمرها، نرمافزار پروگرمر، نرمافزارهای چک سام گیری و LOG گیری استفاده نمود. مرحله دوم و فراتر از آن، معمولا شامل تغییرات بیشتر نرم افزاری و همچنین سخت افزار می باشد مانند به کار بردن سیستم اگزوز جدید و پمپ سوخت پرفشار. همینطور در گام های بعدی معمولاً به کار تهاجمی بیشتری نیاز است که البته نسبت به مراحل ابتدایی نیاز به پرداخت هزینه های بیشتری دارد.
{میتسوبیشی اکلیپس کراس در ایران رونمایی شد ; بررسی این کراس اوور جدید
|}به همین دلیل، برای اطمینان از اینکه ریمپ مشکلی برای دریافت معاینه فنی ایجاد نکند، باید این فرآیند توسط افراد متخصص و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام شود. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو، تغییرات در تنظیمات ECU را به عنوان دستکاری غیرمجاز تلقی کرده و در صورت بروز مشکلات فنی، از ارائه خدمات گارانتی خودداری میکنند. این موضوع بهویژه در خودروهای جدید که هنوز تحت پوشش گارانتی هستند، اهمیت ویژهای دارد. اگرچه برخی از مراکز ریمپ قول میدهند که فرآیند را بهگونهای انجام دهند که به گارانتی آسیب نرساند، اما این مسئله همواره یک ریسک محسوب میشود. توجه کنید حتی در تعمیرگاه های عادی باز و بست کردن ای سی یو و صرف زمانی در حدود یک تا دو ساعت بر روی خودرو به رایگان انجام نمیشود. البته نیازی به نگرانی در این مورد وجود ندارد زیرا ما به توانایی های خود اطمینان داریم و سابقه و اعتبار ریمپ چیپ خود بیانگر صحت این حرف است.
بیشتر معایب ریمپ مربوط به زمانی می شود که افراد غیر ماهر اقدامات ریمپ را انجام می دهند. ما با بهره مندی از یک تیم کاملا حرفه ای و کاردان مفتخر آن هستیم که در همه ی این سال ها توانسته ایم با ارائه ی خدمات عالی و بی نظیر در تعمیر و بازسازی خودرو در خدمت شما عزیزان باشیم. بعد از ریمپ کردن خودرو به OBD وصل می گردد و از آن پس قادر است که تنظیمات خود را بر اساس شرایط جدید تطبیق دهد. این سوالات معمولاً برای افرادی که به ریمپ خودرو علاقهمند هستند، مطرح میشود و پاسخ به آنها میتواند کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرند. اگر میخواهید فرآیند ریمپ و دیگر خدمات ما را بهطور زنده و از نزدیک مشاهده کنید، از کانال آپارات سهیل تیونینگ دیدن کنید.
در نهایت خودرو با برنامهریزی جدید مورد آزمایش قرار میگیرد تا عملکرد آن بررسی شود. در این زمان فرایند ریمپ کردن میتواند کمک مفیدی باشد.این نوع تغییرات ریمپ مشتریان خاص خود را دارد و بخشی از فرایند تیونینگ کردن موتور (یا خودرو)، با اهداف مختلف شناخته میشود. قطعاً اعمال این تغییرات باعث خارجشدن خودرو از گارانتی و عملکرد طبیعی خود خواهد شد. همانطور که در بالا ذکر شد، انجام فرایند ریمپ مجدد به شما امکان می دهد عملکرد وسیله نقلیه خود را با تغییر نحوه حرکت موتور، متفاوت کنید. به عنوان مثال، این یک باور رایج است که می گویند ریمپ یک وسیله نقلیه تاثیری بر میزان مصرف سوخت ندارد.
با تغییر نرم افزار ECU، موتور می تواند بسیار نزدیک تر به حداکثر توانایی های خود عمل کند که اغلب با افزایش 20 درصدی و یا حتی بیشتر توان اسب بخار و گشتاور همراه است. روند آموزش صحیح ریمپ ، بیان مزایا و معایب ، دلایل خرابی برخی موتورها به دلیل ریمپ غیر اصولی و آشنایی با ایسیوهای شرکت های داخلی و خارجی از اهم سرفصل های این دوره در کنار کار عملی می باشد. آیا می دانید معایب ریمپ چیست؟ ریمپ به معنای بازنگری دوباره برنامه ECU خودرو برای بهینه سازی موتور است. به طور کلی تمام خودروهای ایرانی، چینی و خارجی شامل خودروهای ژاپنی، کره ای، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و آمریکایی توسط ما قابلیت ریمپ و چیپ تیونینگ دارند. در ریمپ کردن نیازی به تغییر یا تعویض هیچکدام از قطعات فنی و فیزیکی خودرو نیز و تغییرات صرفاً از طرق نرمافزار صورت میگیرد.
{سیاست های کارخانه خودروسازی
|}نسبت استوکیومتریک به ترکیب مناسب هوا و سوخت برای بهینهترین حالت احتراق گفته میشود. اگر ریمپ ایسیو به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است این نسبت بر هم خورده و منجر به احتراق ناقص شود. احتراق ناقص باعث کاهش راندمان و افزایش آلایندگیها میشود و در نتیجه ممکن است عملکرد کلی خودرو نیز کاهش یابد. پس از اعمال تغییرات لازم در نقشهها، مرحله بعدی بازنویسی این اطلاعات به ECU است. اطلاعات جدید که شامل تنظیمات بهینهشده هستند، به ECU منتقل میشوند و نرمافزار موتور به روز میشود.
این دادهها شامل تنظیماتی مانند سوخترسانی، زمانبندی جرقه، فشار توربو، و دیگر عوامل مؤثر بر عملکرد موتور هستند. اطلاعات استخراج شده به صورت فایلهایی ذخیره میشود که متخصصان از آنها برای اعمال تغییرات استفاده میکنند. در واقع در چیپ تیونینگ یا چیپینگ (Chipping) قطعاتی نیز به ای سی یو اضافه می شوند.امروزه فرآیند چیپینگ یا چیپ تیونینگ به واقع دیگر استفاده نمی شود اما هنوز هم گاهی دو واژه ریمپ و چیپ تیونینگ به جای یکدیگر به کار می روند. با تنظیم دقیق پارامترهای مختلف موتور، فشار کمتری به قطعات داخلی موتور وارد میشود و در نتیجه استهلاک کاهش یافته و عمر مفید آن طولانیتر خواهد شد. ریمپ یکی از فناوریهای پیشرفته در حوزه خودرو است که با هدف بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت، استفاده از توان موتور را بهینه میکند. در این مقاله، به بررسی رابطه ریمپ و معاینه فنی، مزایا و جزئیات مرتبط میپردازیم.
ریمپ کردن خودرو یک فرآیند تخصصی است که شامل تغییر و بازنویسی تنظیمات نرمافزاری واحد کنترل موتور (ECU) به منظور بهینهسازی عملکرد خودرو است. این کار بهطور عمده توسط کارشناسان فنی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام میشود تا نقشههای موجود در ECU اصلاح شوند. هدف از این تغییرات بهبود قدرت، گشتاور، و کارایی کلی خودرو با حفظ سلامت موتور است. ریمپ بهمنظور تغییر و بهینهسازی این پارامترها صورت میگیرد تا عملکرد خودرو در زمینههایی مانند قدرت و گشتاور در دورهای مختلف موتور، شتاب اولیه و ثانویه، مصرف سوخت در شرایط گوناگون رانندگی، و حتی دوام و طول عمر موتور بهبود یابد. در واقع، ریمپ به متخصصان این امکان را میدهد تا با دسترسی به کدهای نرمافزاری ECU، تنظیمات پیشفرض کارخانه را بر اساس نیازها و خواستههای خاص راننده تغییر دهند. در این مرحله، پارامترهای مختلفی که میتوانند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارند، مورد بررسی قرار میگیرند.
خوشبختانه، با مراجعه به مراکز معتبر و متخصص مانند سهیل تیونینگ، میتوانید از خدمات ریمپ تخصصی و اصولی بهرهمند شوید و با خیالی آسوده از این ایرادات جلوگیری کنید و از رانندگی لذتبخشتری بهرهمند شوید. اما اگر ریمپ به منظور بهینهسازی عملکرد موتور باشد، میتواند مصرف سوخت را کاهش دهد. ریمپ به فرآیند تغییر تنظیمات نرمافزاری واحد کنترل موتور (ECU) گفته میشود. در این فرآیند، پارامترهایی مانند تزریق سوخت، زمانبندی جرقه، فشار توربو و دیگر تنظیمات موتور تغییر داده میشوند تا عملکرد خودرو بهبود یابد. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ریمپ خودرو باعث افزایش مصرف سوخت میشود؟ در واقع، بسیاری از اوقات ریمپ خودرو باعث افزایش قدرت موتور میشود، که ممکن است به صورت غیرمستقیم مصرف سوخت را تغییر دهد.
ما در ابتدا نیاز داریم فایل-اطلاعات کنترل کننده حال حاضر موتور(Engine) خودرو را از ایسیو یا کامپیوتر مرکزی(ECU) که در واقع “مغز” خودرو است بخوانیم (Read) به طور کلی به این مجموعه اطلاعات ایسیو دامپ (Dump) خودرو گفته می شود. لطفا این لینک “توجه اقتصادی ریمپ” را مطالعه فرمایید تا متوجه شوید ریمپ ایسیو چگونه باعث میلیون ها تومان صرفه جویی می شود در هزینه های شما می شود. کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی همواره افتخار ارائه خدمات نوین و پیشرو را به شما داشته است. حتی اگر با تمام جزئیات، ریمپ کردن خودرو را بیاموزید، نیاز دارید که دوره های کارآموزی را تحت نظر یک ریمپ کار حرفه ای بگذرانید تا به یک مهارت کافی و قابل قبول دست پیدا کنید. تمامی خودروهای داخلی اعم از 206، پژو 405، پژو پارس و انواع خودرو های خارجی مانند ماکسیما، رنو مگان، آمیکو آسنا توربو و اتمسفر و …. با توجه به مزایا و معایب ذکر شده، افراد علاقه مند به این حوزه ها باید با دقت و آگاهی کامل وارد این مشاغل شوند و همواره در تلاش برای بهبود و ارتقاء مهارت های خود باشند تا بتوانند در این زمینه ها موفق و حرفه ای عمل کنند.
{ریمپ چیست و چه تاثیری بر موتور خودرو دارد؟
|}به طور کلی این کار امکان پذیر است اما از آنجا که ماشین های برقی نسل جدیدی هستند و تجهیزات آن ها به خوبی یافت نمی شود، شاید به راحتی نتوانید خودروی برقی خود را ریمپ بزنید. از این رو لازم است پیش از هر اقدامی نسبت به نرم افزار معرفی شده توسط تکنسین های این حوزه اطلاعات لازم را کسب کنید. شرکت های تخصصی در این حوزه وجود دارند که با تولید نرم افزارهای ECU مطمئن، معمولا آن را برای یک سال یا بیشتر روی بسیاری از وسایل نقلیه آزمایش کرده و در صورت لزوم آن را تغییر می دهند. اگرچه این یک راه آسان و نامرئی برای تنظیم ماشین شما است، اما در اغلب موارد گارانتی وسیله نقلیه با انجام ریمپ لغو می شود. به هر حال این هنوز هم یک تغییر در خودرو است که می تواند بر قابلیت اطمینان موتور تاثیر بگذارد. علاوه بر این، وسایل نقلیه همیشه با گارانتی ارائه می شوند و آخرین چیزی که سازنده می خواهد این است که موتورهای آسیب دیده را بازسازی یا جایگزین کند.
تکنسین باید از پایداری اتصال و عدم وجود نوسانات برق در حین بارگذاری اطمینان حاصل کند. در کلینیک تخصصی “کریمی تیونینگ”، تمامی اصول حرفه ای و تخصصی ریمپ و تیونینگ خودرو در بالاترین سطح کیفیت و با استفاده از نرم افزارها و تجهیزات اورجینال و آپدیت انجام می شود. انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو در انواع داخلی و خارجی و رضایتمندی نزدیک به 100 درصدی مشتریان این مجموعه، نشان از صداقت و حرفه ای بودن کریمی تیونینگ در ارائه خدمات است. یکی از نگرانیهای اصلی رانندگان این است که ریمپ ممکن است باعث مردودی خودرو در آزمون معاینه فنی شود. اما اگر ریمپ بهصورت اصولی و با تجهیزات پیشرفته انجام شود، نهتنها مشکلی برای معاینه فنی ایجاد نمیکند بلکه میتواند به کاهش آلایندگی کمک کند.
با بهینهسازی دقیق تنظیمات ECU، خودرو توان بیشتری برای انجام کارهای سنگین مانند حمل بار یا عبور از سربالاییها پیدا میکند و رسیدن به سرعتهای بالاتر با سهولت بیشتری انجام میشود. این تغییرات باعث میشود خودرو عملکرد بهتری در رانندگیهای طولانیمدت یا رانندگی در شرایط سخت و پرفشار داشته باشد و حس رانندگی اسپرتتر و لذتبخشتری را به راننده القا کند. به عنوان مثال، در یک خودروی با موتور تنفس طبیعی، ریمپ میتواند تا 10 درصد افزایش قدرت و گشتاور را به همراه داشته باشد و در خودروهای توربوشارژ این میزان میتواند به 30 درصد یا بیشتر نیز برسد. ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد. با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد. ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید.
بهصورت کلی ایجاد تغییرات در برنامه داخلی ایسیو (کامپیوتر) های خودرو را فرایند ریمپ کردن مینامند. این تغییرات معمولاً با اهداف متفاوتی انجام میشود که شکل 1 آنها را معرفی میکنند. همینطور با انجام این تغییرات، موتور خودرو می تواند پاسخگوتر شود و به راننده اجازه دهد راحت تر سبقت بگیرد. این همچنین می تواند تعداد تغییرات دنده ای که راننده باید انجام دهد را کاهش داده و این فرصت را فراهم آورد که در موقعیت هایی که ماشین به گشتاور بیشتری نیاز دارد، راننده بتواند بدون تغییر به دنده های پایین تر، خودرو را مدیریت کند. این اقدام ساده، عملکرد یک وسیله نقلیه را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد و همچنین مشاغل زیادی را برای مهندسان این حوزه و توسعه دهندگان نرم افزار ECU ایجاد کرده است. ریمپ هم دارای مزیت و هم دارای چالش های بسیاری است به همین دلیل افراد قبل از تصمیم به این اقدام لازم است باید و نبایدهای خاصی را در اولویت قرار دهند.
پتروتکس – Petrotex تولید کننده و توزیع کننده اصلی مکمل بنزین و محلول پاککننده سیستم سوخترسانی خودرو با تکنولوژی منحصربفرد نانو و فرمولاسیون انحصاری و اختصاصی در ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. ما در یدک اورجینال، تمام تلاش خودمان را می کنیم که قطعات اصلی داخلی و خارجی را با ضمانت اصالت و قیمت، در سریعترین زمان ممکن در اختیار مشتریان عزیز قرار بدهیم. برای مشاهده اطلاعات دقیق تر و جدول قیمت ریمپ بر روی آیکون زیر کلیک فرمایید یا از طریق منو به صفحه قیمت انواع ریمپ مراجعه فرمایید. همچنین می توانید با مطالعه مطالب این وبسایت، هر چه بیشتر بر دانش خودرویی خود اضافه کنید.
با وجود اینکه هنگام ریمپ کردن خودرو، ایسیو دچار تنزل در استاندارد آلایندگی میشود. زیرا سازمان معاینه فنی در حال حاضر استاندارد یورو ۲ را معیار قرار میدهد. استفاده از بنزین معمولی در خودروهای امروزی که ایسیو آنها بر اساس بنزین اکتان بالا تنظیم شده است، مشکلاتی نظیر افت توان و کشش موتور را ایجاد میکند. البته اگرچه بسیاری از آن ها کاملا ایمن هستند اما نیاز است تا شما مراقبت بیشتری را برای نگهداری از خودروی خود انجام دهید. همچنین به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که هرچه قدرت بیشتری از ریمپ خودرو دریافت کنید، قابلیت اطمینان ماشین شما تحت تاثیر بیشتری قرار خواهد گرفت.
کاهش میزان مصرف سوخت با توجه به روند افزایشی قیمت آن، یکی از دیگر دلایلی است که رانندگان به سراغ ریمپ میروند. البته از نتایج آن میتوان به کاهش آلودگی هوا در طولانی مدت هم اشاره نمود. انجام ریمپ خودرو که بر کنترل موتور تأثیر می گذارد، می تواند اثرات مضری به دنبال داشته باشد. همه این ها بستگی به این دارد که چه کسی نرم افزار را نوشته است و چگونه متخصص این کار آن را بر روی خودرو پیکربندی می کند. به عنوان دیگر فواید ریمپ می توان گفت که در بسیاری از موارد، ریمپ خودرو قابل برگشت می باشد.
ریمپ ایسیو بهطور کلی به معنای تغییر و بهینهسازی نرمافزار موجود در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو است. ECU قطعهای حیاتی و پیچیده است که مسئولیت مدیریت تمامی اجزای الکترونیکی موتور را بر عهده دارد، از جمله زمانبندی دقیق احتراق، تنظیم نسبت دقیق سوخت به هوا برای احتراق بهینه، و تنظیم حساسیت دریچه گاز برای پاسخگویی بهتر پدال گاز. این واحد کنترلی با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف خودرو، تصمیمات لحظهای را برای عملکرد بهینه موتور اتخاذ میکند. ریمپ کردن خودرو در واقع یک فرآیند نرمافزاری است که در آن برنامه فابریک ایسیو را به برنامهای مطابق با شرایط تغییر میدهند. این برنامه ماشین را برای رسیدن به راندمان حداکثری تنظیم نموده و عملکرد موتور را با پارامترهای جدید تحت نظر میگیرد.
این به دلیل بهینهسازی پارامترهایی مانند میزان سوخت تزریقی و زمانبندی احتراق است که باعث افزایش توان و گشتاور موتور میشود. ریمپ خودرو انواع مختلفی دارد، از جمله ریمپ نرمافزاری و ریمپ سختافزاری. قبل از ریمپ خودرو باید تصمیم بگیرید که کدام نوع ریمپ برای خودرو شما مناسب است. ریمپ نرمافزاری عمدتاً شامل تغییرات در برنامهریزی ECU (واحد کنترل الکترونیکی موتور) است، در حالی که ریمپ سختافزاری شامل تغییرات در اجزای موتور مانند توربو شارژر و اگزوز میشود. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تعویض دندهها به صورت خودکار و در دور موتورهای مشخص انجام میشود. با ریمپ ایسیو، میتوان این محدوده تعویض دنده را تغییر داد و اجازه داد دندهها در دورهای بالاتری تعویض شوند.
این می تواند برای رعایت مقررات انتشار گازهای گلخانه ای و یا مقررات اقتصادی یا حتی سر و صدا باشد. موردی که ممکن است شما هم پس از خرید اقساطی سایپا با اقساط 36 ماهه آن را تجربه کرده باشید. در بسیاری از موارد، rimap خودرو برگشتپذیر خواهد بود و میتوان دوباره همان نرمافزار استاندارد کارخانه را روی ECU نصب کرد تا خودرو به شرایط اولیه بازگردد. یکی از تخصص های بسیار جذاب و پردرآمد در زمینه خودرو، ریمپ ایسیو و تعمیرات آن است. به همین دلیل، این سوال که چگونه ماشین خود را ریمپ کنیم؟ به یک سوال پرتکرار تبدیل شده است که در ادامه، پاسخ آن را به طور کامل بیان خواهیم کرد.
درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. هدف ما، ایجاد منبعی قابل اعتماد برای علاقهمندان به صنعت خودروسازی است. اما این شرکتها نیز موظف هستند کار برنامهریزی ECU را مطابق استانداردهای آلایندگی دیکته شده انجام دهند. به طور مثال زمانیکه استاندارد یورو 5 الزامی میشود، ایسیو خودروهای جدید نیز بر اساس آن کالیبره خواهد شد. ریمپ کردن ماشینهای دارای گیربکس اتوماتیک منجر به تنظیم و بهبود سرعت تعویض دندهها خواهد شد.
متخصصان با استفاده از دستگاههای تست و آنالیز، عملکرد خودرو را ارزیابی کرده و مطمئن میشوند که تغییرات در جهت بهبود قدرت، گشتاور و مصرف سوخت موثر بودهاند. در این مرحله همچنین باید بررسی شود که هیچگونه خطا یا مشکل فنی در عملکرد موتور وجود نداشته باشد. در نهایت، ریمپ ایسیو یک فرآیند بسیار مفید و موثر است که میتواند بهطور قابلتوجهی عملکرد خودرو را بهبود بخشد و تجربه رانندگی شما را متحول سازد. با این حال، انجام این کار باید بهطور تخصصی و با استفاده از تجهیزات بهروز و توسط افراد مجرب انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود و از تمامی مزایای آن بهرهمند شوید. سهیل تیونینگ با ارائه خدمات ریمپ تخصصی و سیار، به شما این اطمینان را میدهد که تمامی مزایای ریمپ بهطور ایمن و موثر بهدست خواهد آمد.
ریمپ کار ارومیه