آموزش سئو برای مبتدیان
دوره آموزش HTML CSS رایگان پادشاهی در وب دانشجویار
عباراتی مانند «توپ آدیداس»، «تبلت سامسونگ» و «لباس ارزان» نمونههایی از این نوع کلمات هستند. البته بعضی متخصصان، معیار این دستهبندی را میزان جستجوی کلمات توسط کاربران در نظر میگیرند. نوسان زیاد رتبهبندی، بالا نرفتن رتبه بعضی صفحات، رتبه گرفتن بعضی صفحات برای کلمات کلیدی اشتباه. هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینکهایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده میشوند، نگاه نمیکنند. آکادمی هات اسپات شامل مجموعهای از دورههای مرتبط با سئو محتوا است، از جمله ویدیوهایی درباره بازاریابی درونگرا، بازاریابی ایمیلی و حتی بازاریابی اینستاگرامی.
سئو از آن حوزههایی است که در چند سال اخیر مورد توجه بوده است. سئو فنی و تکنیکال تا سئو محتوایی و حتی بهتازگی سئو یوتیوب بخشهای مختلفی برای یادگیری وجود دارد. بهینه سازی سایت به شما کمک می کند اطلاعات بهتری را به موتورهای جستجو بدهید تا محتوای شما به درستی ایندکس شود و در نتایج جستجو نمایش داده شود. سئو وب سایت، یکی از تنها کانال های بازاریابی آنلاین است که وقتی به درستی به کار گرفته شود، می تواند به پرداخت سود طی زمان ادامه دهد. برای این منظور، سئو24 در کنار مفاهیم پایهای و اصولی سئو، به تکنیکهای حرفهای و موضوعات پیشرفته نیز میپردازد.
سئو کلاه خاکستری در مرز بین دو روش قبلی قرار دارد و از ترکیبی از تکنیک های سئو کلاه سفید و سیاه استفاده میکند. همواره با آخرین تغییرات الگوریتمها و روشهای جدید سئو بهروز باشید. اقداماتی که در سرچ کنسول قابل اجرا و انجام است بسیار زیاد بوده که در مقاله آموزش سرچ کنسول می توانید با این ابزار گوگل بیشتر آشنا شوید. ما در ویکی دمی یک مقاله پروژه محور راجع به “چگونگی افزایش سرعت سایت“ داریم، اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه می گردید، حتما این مقاله را مطالعه نمایید. به عبارت دیگر، محتوای سایت شما از هر نظر لیاقت بیشتری دارد برای اینکه در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. هدف جستجو (search intent)، در واقع توقع افراد از آن عبارتی است که سرچ می کنند.
روی صحبت ما با افرادی است که یادگیری سئو را چند بار آغاز کرده و سپس در نیمه راه آن را رها کرده. حال واقعا چه دلیلی وجود دارد که افراد چندبار تصمیم به شرکت در دوره فراگیری سئو گرفته و پس از شرکت، در نیمه راه آن را رها می کنند. HTML مخفف Hypertext Markup Language است، یکی از اصطلاحات شاخص در حوزهی طراحی وب که ساختار و محتوای اصلی هر صفحه وب را تعریف میکند. این زبان از تگهایی تشکیل شده است که هر کدام وظایف مشخصی دارند و با استفاده از آنها میتوان متن، تصاویر، لینکها، جداول و سایر عناصر را به صفحات وب اضافه کرد. عنوان صفحه اولین چیزی است که هم کاربران و هم گوگل میبینند. بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود.
گاهی باید ساعتها فکر کنیم و ببینیم مخاطبین ما به دنبال چه نوع محتوایی هستند. چه ویدیوی مخاطبان ما را خوشحال میکند چه مطلبی باعث می شود که کاربران بیایند و از ما تشکر کنند. پس نتیجه میگیریم که یک صفحه کلیدی نمیتواند یک مقاله با محتوای سطحی و بیکیفیت باشد، باید یک محتوای مفیدی باشد که نظر مخاطب را عوض کند و حس خوبی در مخاطب ایجاد کند. در این بخش؛ مطالب آموزش سئو به زبان ساده که قابل اجرا، جامع و کاربردی که حاصل تجربیات خودمان و از دیگر منابع معتبر سئو است را برای شما آماده کردهایم. منظور من از تجربه کاربری در این بخش چیزی فراتر از سرعت سایت و https است.
یعنی موتورهای جستجو بتوانند قسمت متا توضیحات را در نتایج جستجو بدون نیاز به برداشتن قسمتی از متن موجود در صفحه وب نمایش دهند. برای بررسی DA و PA یک سایت لازم نیست حتماً توسط سایت Moz بررسی شود. میتوان در گوگل عبارت page authority checker را سرچ کنیم و سایت های زیادی هستند که این خدمات را ارائه می دهند.باید از سایتی بک لینک بگیریم که DA و PA آن قابل توجه باشد. ابزار بررسی سئو داخلی Semrush میتواند به شما کمک کند تا بفهمید تلاشهای بهینهسازی داخلی شما چقدر مؤثر است و پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهد. شاید با تعداد زیادی کلمه کلیدی مواجه شوید که میخواهید وبسایت شما برای آنها رتبه بگیرد. در این صفحه سعی کردم ابتدا یک مسیر مشخص برای یادگیری سئو ترسیم کنم تا به صورت گام به گام آن را دنبال کنید.
برخی از آموزشها ممکن است نیاز به دانش اولیه در زمینه طراحی و توسعه وبسایت داشته باشند، درحالیکه برخی دیگر میتوانند برای مبتدیان بدون پیشزمینه فنی مناسبتر باشند. این شامل بهبود سرعت بارگذاری، ساختار URL، استفاده صحیح از متا تگها و بهینهسازی برای موبایل است. برای بهبود سئو تکنیکال میتوانید از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights و Screaming Frog استفاده کنید. برای بهینهسازی محتوا، ابتدا محتوای باکیفیت و مرتبط با کلیدواژههای هدف تولید کنید. از کلیدواژهها به صورت طبیعی در عناوین، سرصفحهها و متن اصلی استفاده کنید.
افراد مبتدی و تازه کار در انتخاب کلمه کلیدی اشتباهات رایجی دارند. که باعث میشود وقت و انرژی اتلاف شود و در پایان به نتیجه دلخواهشان نرسند. گوگل این عبارت پیشنهادی را از کجا آورده است؟ از جستجوهایی که کاربر های واقعی انجام دادند. پس از پیشنهادات گوگل متوجه می شویم که مخاطب چه چیزهایی سرچ می کند و به چه چیزهایی فکر میکند. پس این نکته خیلی مهم است که در ابتدا سراغ کلمه کلیدی چند قسمتی و آسان تری برویم و بعد بر روی کلمات کلیدی متوسط (دو قسمتی) تمرکز کنیم. یا طولانی هستند که ۷۰% جستجو ها از کلید واژه های طولانی استفاده ممی کنند کاربر ها بسیار راحتتر است و خیلی پر بازده تر است که ابتدا سراغ کلمه کلیدی طولانی تر سه قسمتی و یا حتی چاق سمتی برویم.
شما به کاربر کمک می کنید تا راحت تر درباره یک عبارت مطالعه کند. در واقع دیگر نیاز نیست تا در موتورهای جستجو درباره آن عبارت جستجو کند. شما یک تحلیل دقیق از اینکه چگونه آن صفحه برای دستهبندیهای مختلف بهینهسازی شده است، مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، بخش «Content» اطلاعات زیادی درباره اینکه چقدر مؤثر از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کردهاید، نشان میدهد. موتورهای جستجو مانند گوگل از رباتهای وب (که به آنها عنکبوت نیز گفته میشود) استفاده میکنند تا وبسایتها را در سراسر اینترنت کشف و بازدید کنند.
البته به خاطر محبوبیت وردپرس، ما یک آموزش رایگان سئو وردپرس نیز برای شما آماده کردهایم که میتوانید از آن استفاده کنید. اگر از shopify, wix, magneto, joomla یا هر سیستم مدیریت محتوای دیگری استفاده میکنید تقریبا تفاوتی نمیکند. تمام نکاتی که در این صفحه آموختید روی تمام این سیستمها نیز باید پیادهسازی شود. یک دوره رایگان و گام به گام که با آن میتوانید تکنیکهای سئو را به صورت رایگان و کامل بیاموزید. در پایان، یک چک لیست سئو نیز در اختیار شماست که حاوی لینک دروس است. مثلا در حوزه کشتی و فوتبال مجلات خوبی بودند که علاوه بر خبر؛ تحلیلهای خوبی نیز مینوشتند.
در کادر بالای داخل این ابزار، URL وبسایت را وارد کرده و روی آیکون ذرهبین کلیک کنید. سپس از منوی سمت چپ، گزینه Organic keywords را انتخاب کنید.با فعال کردن «Multiple URLs only»، فقط آن دسته از کلمات کلیدی را میبینید که بیش از یک URL با آنها سئو شدهاست. روی یکی از کوئریها کلیک کرده و بعد ستون Pages را انتخاب کنید. اینجا میتوانید تمام صفحاتی را ببینید که برای این کوئری در نتایج گوگل نشان میشود. اگر بیشتر از یک URL میبینید، ممکن است مشکل کنیبالیزیشن وجود داشتهباشد.برای اطمینان از وجود همنوعخواری، به دنبال محتوای تکراری یا هدف یکسان در این چند URL باشید.
کلمه کلیدی در تولید محتوا بسیار مهم است؛ این کلمات به موتورهای جستجو کمک میکنند بفهمند موضوع صفحه چیست. شما باید بفهمید کاربران با چه کلماتی دنبال محتوای شما میگردند و همانها را در متن استفاده کنید تا صفحه شما در گوگل نمایش داده شود. لینکسازی داخلی به ایجاد پیوندهایی بین صفحات مختلف وبسایت شما اشاره دارد و به بهبود ناوبری و تجربه کاربری کمک میکند. لینکسازی خارجی یا بکلینکها از سایتهای دیگر به سایت شما اشاره میکنند و اعتبار و اعتماد سایت شما را افزایش میدهند. هر دو نوع لینکسازی برای بهبود سئو و رتبهبندی سایت مهم هستند. در آموزش سئو مبتدی، همیشه گفتیم که اگر می خواهید جایگاه خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید، باید هوشمندانه عمل کنید.
از ترکیبی از ابزارهای تجزیه و تحلیل پیوند مانند Google Search Console ، Majestic، SEMrush، Raven Tools و Ahrefs استفاده کنید. صادرات تمام داده ها؛ داده ها را با هم جمع کنیدو تجزیه و تحلیل مشخصات لینک. این تجزیه و تحلیل رقابت باید بر ۱۰ نتایج برتر در گوگل تمرکز کند. به همین دلیل، این دوره ویدیویی پایهای SEO را برای شما ایجاد کردهام که اصول SEO را در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به شما آموزش میدهد. امکان پاسخگویی به سوالات فقط در هنگام برگزاری جلسات آنلاین وجود دارد. البته توجه کنید که تعداد شرکتکنندگان زیاد است و برخی از سوالات را پاسخ خواهیم داد.
از طرفی ممکن است لینکهای داخلی به آن صفحه داشته باشید که از این به بعد به لینک شکسته (Broken Link) تبدیل میشود. ضمن این که تا زمانی که هنوز در نتایج گوگل باشد، ارور 404 میدهد و این پیامد بدی برای تجربه کاربری دارد. اگر گوگل نتواند مرتبطترین و مفیدترین صفحه شما را برای درخواست کاربر پیدا کند، تجربه کاربری (User Experience) دچار مشکل میشود. ممکن است کاربر به هدفش نرسد و به دنبال آن، نرخ پرش (Bounce Rate) افزایش و نرخ تعامل (Engagement Rate) کاهش پیدا میکند. برای شناسایی انواع کنیبالیزیشن، در واقع باید مشکلاتی را بشناسید که در انتخاب کلمات کلیدی (Keywords) رخ میدهد.
مراحل کاملا نصب و سئو وردپرس را در فصل سئو وردپرس به صورت کامل توضیح دادهام. بعد از پیدا کردن منابع محتوایی؛ گام بسیاربزرگی برداشتهاید. برای رسیدن به اهداف سئو؛ باید تیم مقالهنویسی حرفهای داشته باشید. رنگ محصول آیتمی نیست که باعث شود شما برای هر رنگ یک صفحه جداگانه درست کنید. بنابراین باید یک صفحه درست کنید و رنگها را جزو ویژگی محصول قرار دهید. خبر خوب این است که ووکامرس به صورت پیشفرض همین کار را انجام میدهد اما در صورتی که از پلتفرمهای دیگر استفاده میکنید حتما موضوع را چک کنید و در صورت لزوم اصلاح کنید.
اگر ترافیک سایتتان بالا برود، می تواند منجر به تبدیل (conversion) کاربران به مشتری شود. این تبدیل، می تواند خرید از وب سایت، مشاهده تبلیغ و … باشد. تجربه نشان داده است که بک لینک ها یکی از تاثیرگذارترین عوامل در الگوریتم رتبه بندی گوگل هستند. بیایید اول با مفهوم سئو آشنا شویم، SEO یا بهینهسازی موتور جستجو عملی است برای بهینهسازی وبسایت شما به منظور بالا بردن رتبه آن در نتایج جستجوی ارگانیک (غیرپرداختی) موتورهای جستجو. هدف از این کار دیده شدن بیشتر توسط مشتریانی است که ممکن است به وبسایت شما مراجعه کرده و حتی خریدی انجام دهند. کافیست وب سایت خود را با اصول سئو مقدماتی و پیشرفته بهینه سازی کنید و این کالاها را برای فروش در وب سایت خود قرار دهید.
این ابزار تمام قسمت های سایت شما را اسکن می کند و در صورت یافتن چیزی در سایت شما پیامی ارسال می کند. هرچه این عدد به 100 نزدیکتر باشد، شرایط سئو سایت شما بهتر است و هر چه این عدد کمتر باشد، نیاز است بیشتر آن را بهینه کنید. سوالی که همیشه مطرح می شود این است که آموزش سئو وردپرس فقط به وردپرس محدود می شود؟! اما در وردپرس با کمک افزونه های مختلف، سئوی شما را راحت تر می کند و در نهایت مسیر سئوی شما با سئوی سایت های دیگر که فقط به پلاگین ها محدود می شوند متفاوت خواهد بود. ممکن است شماره تماس شما پاسخ داده نشود، شماره خود را به شماره دیگری تغییر دهید تا شخص دیگری پاسخ دهد.
همچنین باید بدانید که می توانید بک لینک های خود را برای وب سایت خود ایجاد کنید، اما باید طبق برنامه ای باشد که در کل قسمت آموزش سئو از مقدماتی تا پیشرفته به شما گفته می شود. اما من میخواهم در این مقاله مشکل شما را حل کنم و یک آموزش سئو سایت برای تازه کارها در اختیارتان قرار دهم. با مطالعه این مطلب، در ابتدا با مفاهیم پایه ای آشنا شده و سپس مسیر آموزش سئو مبتدی تا حرفه ای را یاد میگیرید. کلمات کلیدی، محتوا و لینک ها قلب استراتژی بهینه سازی شما هستند. این تفاوت زمانی اتفاق می افتد که بخشی از جستجوگرهای محلی را در نظر بگیرید که تمرکز محلی در آن نقش دارد. برای رسیدن به این استراتژی ها با رویکرد جامع، روابط ساختن بسیار مهم است.
با توجه به هدف جستجوی کلمه کلیدی یکی از ۳ نوع لندینگ پیج را انتخاب میکنیم و اطلاعات لندینگ پیج را (مانند آدرس صفحه، عنوان صفحه و…) در بخش اطلاعات صفحه ابزار کبوتر وارد میکنیم. خیلی از افراد که شروع به یادگیری سئو میکنند، تنها گزینه مدنظرشان این است که سئوکار شوند و پروژه انجام دهند یا در یک شرکت به عنوان متخصص سئو استخدام شوند. برای ارزیابی پیشرفت سئو، باید اهدافی واقع بینانه و قابل اندازه گیری تعیین کنید تا موفقیت شما در سئو تضمین شود. معیارهایی مانند ترافیک وب سایت و رتبه بندی ها به شما کمک می کنند تا بفهمید چقدر در سئو سایت موفق بوده اید. هدف اصلی سئو، جذب بازدیدکنندگان هدفمند به سمت سایت است و چیزی که این بازدیدکنندگان را به مشتری واقعی تبدیل می کند کیفیت محتواهای موجود در سایت می باشد.
از بین دستهبندیهای بالا احتمالا ۲ یا ۳ دستهبندی مهم خواهید داشت که کلمه کلیدی پر جستجو دارند و نرخ تبدیل بالاتری دارند. افزونه یواست سئو در ستون سمت چپ صفحه؛ تعدادی صفحات پیشنهادی برای لینکسازی داخلی به شما ارائه میدهد. در فصل تولید محتوا و در بخش بهینهسازی مقاله؛ به صورت کامل به بهینهسازی محتوا پرداختیم و اینجا تکرار مکررات نمیکنیم. وردپرس اصولا یک سیستم وبلاگنویسی بود که به مرور توسعه یافت. بنابراین امکانات زیادی برای نوشتن مقاله در اختیار شما قرار میدهد. در سایت وردپرسی؛ ابتدا باید ساختار سایت را با ایجاد منوها، صفحات دستهبندی و… ایجاد کنید (در فصل ساختارسازی سایت توضیح دادم).
این آموزش های سئو را که در دسترس است به طور مداوم و منظم دنبال کنید و مطمئناً نتایج عالی به شما خواهد داد. در سئوی وب سایت یاد می گیرید که چگونه با ابزارها کار کنید و با بهترین ابزارهای سئو برای تحلیل وب سایت آشنا می شوید. در این قسمت چند ابزار مهم سئو را به شما معرفی می کنیم که مطمئناً در آینده به کارتان خواهند آمد. اصولاً ابزارهای سئو به بسیاری از سئوکاران کمک می کند تا سئوی وب سایت خود و سئوی رقبای خود را تحلیل و ارزیابی کنند. در این مرحله، متخصص سئو باید بهترین گام را برای رسیدن به بهترین موقعیت در صفحه مورد نظر بردارد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری